Etiketter

torsdag 8. november 2012

Sjokolade kjeks



Hei.

Disse kjeksene er skikkelig sprø og gode, jeg har blitt helt hekta. De er kjempe enkle å lage og kan fint varieres med eller uten topping.


Disse enkle kjeksene består av

  • 110g mel
  • 30g kakao
  • 100g sukker
  • 100g smør
  • 2g natron
  • 1/2 ts vaniljeessens
  • 1,5 ss melk
 
Bland smør og sukker i en kjøkkenmaskin utstyrt med k-spade til det blir lyst og luftig
 
Tilsett mel, kakao og natron.
 
Ha til sist i vaniljeessens og melk.

Ha deigen ut på en benk og trykk den sammen og rull til en pølse, deigen skal ikke knas, bare samles.
 
Pakk deigpølsen inn i platfolie og legg i kjøleskapet en 20- 30 minutter.
 
Når deigen er avkjølt kan du skjære skiver av deigpølsen, skivene bør ikke være tykkere enn 2 mm.

Stekes på 180 grader i ca 10-15 minutter. Under steking vil disse kjeksene ese opp litt, når de synker sammen igjen trenger de ca. 1 minutt til i ovnen.
 
Disse er virkelig gode som de er, men hvorfor gi seg der? Glad i sjokolade som jeg er måtte jeg jo toppe dem med nettopp sjokolade.



For å gjøre en liten tvist tilsetter jeg ett par dråper med peppermyntesmak i sjokoladen.





 




Jeg hadde også noen peanutbutter chips igjen som jeg smeltet med litt kakaosmør for å få det tynt nok.






Favoritten er helt klart den med mynte.


Neste gang tror jeg at jeg kommer til å bruke disse som bunn til enten kokosboller eller sjokoladeovertrukket mousse. Mmm....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar