Etiketter

onsdag 14. november 2012

Porsjons bløtkaker




Hei.

På søndag var det farsdag og da laget jeg disse porsjonsbløtkakene til faren min.
Jeg kom over formen på en London-tur og siden bløtkaker sjelden blir spist opp i min familie tenkte jeg det kunne passe med å lage dem litt mindre.
Disse er fylt med vaniljemousse framfor bare vanlig pisket krem.

Først lager jeg kakebunnen:
 
  • 100g sukker
  • 100smør
  • 2 egg
  • 100g mel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 ss melk 
 
Rør smør og sukker hvitt og luftig.
 
Tilsett ett og ett egg.
 
Ha i mel og bakepulver.
 
Tilsett til sist melken.
 
Spre kakerøren ut på et bakepapir.

Stekes på 180 grader i ca 10-15 minutter.
 
Imens kaken stekes og avkjøles lager jeg vaniljemoussen.
 
  • 2 eggeplommer
  • 40g sukker
  • 2dl melk
  • 1/2 vaniljestang
  • 10g maizena
  • 1 plate gelatin
  • 1,5 dl kremfløte.
Legg gelatinen i en bolle med kaldt vann


Skrap ut frøene av vaniljestangen og ha de i en kjele sammen med melken og resten av vaniljestangen. Varm opp til like under kokepunktet.


Ha egg og sukker i en bolle og bland det, tilsett maizena.

Ha i litt av den varme melkeblandingen for å temperere eggeplommene.

Kast vaniljestangen og tilsett eggeblandingen i resten av melken i kjelen.

Kok opp på moderat varme og rør rundt til det begynner å tykne. Ta av varmen og rør inn gelatinen. La det avkjøle helt.
 
Når alt er avkjølt piskes fløten til krem og vendes inn i vaniljekremen.


Finn en form du liker og begynn å sett sammen kaken.


 Ha litt vaniljemousse i bunn


Stikk ut små rundinger av kakebunnen og smør på et lag bringebærsyltetøy.


Legg disse med syltetøyet ned i formen med moussen i.


Legg i nytt lag med mousse.
Stikk ut større rundinger av kakebunnen, smør på syltetøy og legg de over moussen.

Settes i fryseren i minimum 3 timer, gjerne over natten.

Når kakene er fryst kan du kjevle ut marsipan til å ha som lokk. Her må du gjerne kjøpe ferdig marsipanlokk om du vil gjøre det litt enklere.

Kjevle marsipanen til 2 mm tykkelse.


Ta ut kakene av formene, dette er veldig lett om du har brukt silikonformer.


Stikk ut rundinger av marsipanen som er litt større enn kakene, legg de over og stryk dem på plass til det blir jevnt.


Med en utstikker som er like stor som kaken kan du fjerne overflødig marsipan, ev. bruke  baksiden av en kniv.

Så er det bare å pynte slik du selv ønsker.

 



 

 Jeg liker jo å lage ting i mini format og det jeg har oppdaget er at det gjerne blir spist mye mer av det om det ikke er så store biter. Mulig det er enklere å ta "litt til" når det bare er snakk om ett par munnfuller. :)

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar