Etiketter

fredag 8. juni 2012

Pistasj kake

... med melkesjokolade glasur.



Endelig fredag!
Nå er det straks helg og jeg håper vi får litt fint vær til å kose oss ute i :)


Pistasjnøtter er en av mine favoritter, men i Norge er det nesten bare pistasj-is som er å få kjøpt av søte ting med disse nøttene.
Derfor har jeg begynt å lete etter oppskrifter på andre ting med pistasj, så i dag blir det pistasj kake, og for å gjøre det enda mer fristende for meg er glasuren laget på melkesjokolade.

Til kaken trenger du:

  • 140g pistasjnøtter- ikke salte
  • 75g melkesjokolade
  • 200g sukker
  • 200g mykt smør
  • 3 egg
  • 200g mel
  • 1 dl melk
Ha nøttene sjokoladen og sukkeret i en foodprosessor og kjør til du har fine smuler.


Ha det over i en bolle med k-spade og bland med det myke smøret.
 Tilsett eggene, ett av gangen, så melet og til sist melken.


Røren has i en liten langpanne kledd med bakepapir.

Stekes på 180 grader i ca 30 minutter.


Mens kaken avkjøles kan du lage glasuren:

  • 125g melkesjokolade
  • 1,5dl. youghurt


Smelt sjokoladen i mikroen og bland den med youghurten.
 

Når kaken er avkjølt vendes den ut på en fjøl.

Hvis du vil kan du skjære kaken i to lag nå, men jeg velger å stikke ut små rundinger med en utstikker som jeg så deler i to.
 
Ha litt glasur på den ene halvdelen av kakene.
 
Dekk til med den andre halvdelen og ha på resten av glasuren på toppen. Bruk en liten spatel til å stryke ut glasuren med.
 

Hakk opp noen pistasjnøtter og bruk til å dekorere med.






Denne kaken var kjempedeilig! Om du har en forkjærlighet for pistasj sånn som meg eller bare vil prøve noe nytt anbefaler jeg absolutt denne.


2 kommentarer:

  1. Hva slags youghurt bruker du? Hilsen Tina :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tina
      Jeg bruker helt vanlig youghurt naturell.

      Slett