Etiketter

tirsdag 14. juni 2016

Lakris iskrem




Nå som det endelig har blitt skikkelig sommer tenkte jeg det ville være fint å dele en oppskrift på iskrem.
Iskrem er jo så enkelt å lage selv og her er virkelig mulighetene mange. Om du har en iskremmaskin, enten en liten enkel en eller en flott og stor en så har du ihvertfall et kjempebra utgangspunkt til å lage noe deilig og avkjølende på relativt kort tid.



Jeg har de siste årene fått skikkelig sansen for lakris og liker å prøve meg fram med det i bakverk o.l. Det som er fint med å lage slikt selv er at du kan velge hvor kraftig smaken skal bli. Jeg var ganske gira da jeg så at det hadde kommet en småis med lakrissmak i butikkene i år, men ble skuffet over hvor lite lakris det faktisk smakte. Dermed fikk jeg lyst til å lage min egen variant.


Utgangspunktet til all iskrem er creme anglais, eller vaniljesaus om du vil. Denne kan du velge om du vil smaksette direkte eller blande inn smaker rett før frysing. Jeg har valgt å lage en klassisk vaniljesaus som jeg har blandet med lakrissaus rett før frysing. Om du ønsker enda mer lakrissmak på selve iskremen kan du tilsette 1 ss med lakrispulver i fløten under oppkok.


  • 2,5dl melk
  • 2,5dl fløte
  • 200g sukker
  • 5 eggeplommer
  • 25g glukose (eller lys sirup)
  • 1 vaniljestang

lakrissaus


Start med å skrape ut frøene av vaniljestangen og ha de i en kjele med resten av stangen, fløten og melken. Gi dette et oppkok.


Rør sammen egg, sukker og glukose.

Når melkeblandingen har kokt opp tar du vaniljestangen og heller halvparten over eggeblandingen mens du rører.
Ha så alt tilbake i kjelen og varm opp på middels varme i 5-10 minutter til sausen begynner å tykne.
Sausen blir ikke veldig tykk, men skal kunne dekke baksiden av en tresleiv.


Hell alt over i en bolle og la det avkjøle til romtemperatur.



Når det har nådd romtemperatur kan du ha vaniljesausen over i en iskremmaskin.


La den gå til iskremen er ferdig.


Fordel et tynt lag med iskrem over bunnen av en form (denne kan med fordel ha stått i fryseren fram til nå) og fordel så lakrissaus over. Fortsett med å fordele iskrem og lakissaus til all iskremen er fordelt.
 
Ta en skarp kniv og lag et sikk sakk mønster gjennom iskremen én gang før du setter alt i fryseren.

Da er det bare å vente til isen har fått satt seg, så kan du nyte deilig hjemmelaget lakris is.

 




 

 Litt ekstra lakris ved siden av! Dette er lakriskuler med sjokolade og mint smak, nam, nam.
 

 Nå håper jeg vi får mange fine og varme sommerdager!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar