Etiketter

onsdag 10. desember 2014

Cupcake juletre




For en tid tilbake laget jeg en cupcake bukett. Denne ideen liker jeg ganske godt, så da jeg kom over et juletre laget av cupcakes i et matblad klarte jeg ikke å la vær å prøve meg på ett selv.


Jeg er ikke heeelt fornøyd med resultatet, men jeg synes ideen var såpass morsom at jeg deler den med dere uansett.


Her tar jeg utgangspunkt i en vanlig cupcake oppskrift, men dobler den for å få 48 mini cupcakes.


Ingredienser:
  • 200g mel
  • 40g kakao
  • 280g sukker
  • 3ts bakepulver
  • 1,2ts vanilje
  • 80g smør
  • 2,4 dl melk
  • 2 egg
 
Smelt smøret i melken og visp så inn egget.

 
Ha alt det tørre i en bolle og tilsett smør/melk blandingen.


Fordel på 48 mini cupcakeformer og stek på 180 grader i ca 10 minutter.

Lag smørkremen.

Jeg synes at appelsin hører julen til og at det er en god smakskombinasjon til sjokolade, derfor laget jeg en appelsin smørkrem.

  • 500g melis
  • 160g mykt smør
  • 0,4 dl melk
  • 1ss appelsinzest
  • grønn konditorfarge

Rør smør, melis og appelsinzest sammen. Tilsett melk til du får en smørbar konsistens.
 Farg så smørkremen grønn.

Når cupcakene er avkjølt er det bare å begynne å sprøyte opp topper av smørkrem. Pynt med perler, glitter, geletopper eller annet gøy.

Det kan være lurt å sette cupcakene i kjøleskapet en stund slik at smørkremen stivner litt, da er de litt enklere å jobbe med når de skal festes.

 
Jeg har brukt en 22cm isoporkjegle som jeg har malt grønn. Denne stikker jeg inn tannpirkere i som jeg deretter kan feste cupcakene på.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar