Etiketter

onsdag 19. november 2014

Mor Monsen




Jeg er så vidt i gang med julebaksten. Noe blir laget flere ganger siden det har en tendens til å forsvinne før julaften, men det synes jeg er helt greit, man skal kose seg med juleforberedelsene.



Mor monsen er en kake som jeg ikke har noe spesielt forhold til selv, i min familie har det gått mest i tørre julekaker. Derfor har jeg alltid vært litt nysgjerrig på denne kaken og tenkte det var på tide å lage den selv.



Ingredienser:
  • 250g smør
  • 250g sukker
  • 250g egg- ca. 4 stk
  • 250g mel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 sitron- zest og saft
  • 2ss mandelflak
  • 2ss korinter
  • 2ss perlesukker













Ha smør og sukker i en kjøkkenmaskin med k-spade og rør det lyst og luftig



Tilsett eggene ett og ett og skrap ned kantene på bollen mellom hver gang.

Tilsett mel, bakepulver, sitronzest- og saft.


Ha røren over i en kakeform og dryss over mandler, korinter og perlesukker.

Stekes på 180 grader i ca 20 minutter.




Kjempefine å gi bort...


...enda lettere å spise opp selv :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar