Etiketter

torsdag 12. april 2012

Skillingsboller



Hei.

Jeg fikk så innmari lyst til å lage noe av søt gjærdeig, så dagens innlegg er skillingsboller.
Denne deigen kan selvfølgelig brukes til vanlige hveteboller og det meste annet av søt gjærbakst.



Pga min gjærallergi kan jeg ikke spise disse selv, men jeg elsker lukten av gjærbakst så heldigvis har jeg noen jeg kan bake til.

For å lage disse trenger du:

  • 50g gjær
  • 1,5 dl melk
  • 40g sukker
  • 100g smør
  • 1egg + 1 eggeplomme
  • 500g mel

Varm opp melken til ca 37 grader og løs opp gjæren i melken. Jeg foretrekker å bruke fersk gjær, men du kan selvfølgelig bruke tørrgjær om du heller vil.

Ha mel, sukker og melkeblandingen i en kjøkkenmaskin med eltekrok og bland det godt sammen.
Tilsett egg og eggeplomme og fortsett å blande.
 
Tilsett til sist smøret og elt deigen til den har en fin fast konsistens. Som med all gjærdeig skal det eltes på lav hastighet i 4-5 minutter, gjerne mer.
 
Dekk til bollen og sett den et lunt mørkt sted til heving i ca. 40- 50 minutter.
 
Når deigen har blitt omtrent dobbelt så stor er det på tide å ta deigen ut av bollen. Kna deigen igjen til den blir fast og fin å jobbe med.
 
For å lage skillingsboller kjevles deigen ut til en lang, tynn leiv.
Ha på sukker og kanel og eventuelt litt vanilje og rull deigen opp på langs.
 
Kutt opp i like store deler.


Som dere kan se så har jeg valgt å ha skillingsbollene mine i en rund kakeform, om du vil kan du la dem stå en og en på et stekebrett.

Dekk til og la etterheve i ca 30. min.
 
Pensles med egg og melk og stekes på 200 grader i ca 45 minutter.


Her har jeg blandet litt melis og kaffe til glasur som jeg har hatt over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar