Etiketter

tirsdag 10. juni 2014

Lakris makroner


 

 Jeg har fått litt dilla på å bake med lakris. Som liten var jeg aldri spesielt interessert i lakris, men etterhvert som jeg ble eldre har jeg begynt å sette mer og mer pris på denne smaken.
Lakris er ikke så mye brukt i baking ellers i verden, kanskje med unntak av i Sverige hvor de er flinke til å finne artige smakskombinasjoner. Denne gangen ønsket jeg derfor å kombinere franske makroner med nettopp lakrisfyll.


 Til makronene trenger du;


Ingredienser:
  • 125g mandelmel
  • 125g melis
  • 60g sukker
  • 3eggehviter (90g)

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs. Tilsett farge om du ønsker det.

Sikter så inn melis og mandler.

Jeg oppdager stadig nye ting når jeg lager makroner og denne gangen var jeg litt lat så jeg ville se om jeg kunne oppnå riktig konsistens ved å fortsette å bruke kjøkkenmaskinen. Jeg kjørte den på lav hastighet til den så ut som den hadde riktig konsistens, det fungerte veldig bra.

Sprøyt opp sirkler på et bakepapir og la de tørke i ca 30 min. Når du kan ta på de uten at noe sitter igjen på fingeren din er de klare til å stekes.

155 grader i ca 10 minutter- ikke varmluft.


Fyllet er italiensk smørkrem:



  • 2 eggehviter
  • 100sukker
  • 25g vann
  • 150g smør i små terninger

Pisk eggehvitene til hvitt skum
Kok opp sukker og vann til 120 grader.
Hell den varme sukkermassen over de eggehvitene mens du pisker. Forsøk å treffe kanten av bollen og ikke selve vispen.

Når marengsen når romtemperatur tilsettes litt og litt smør til alt er pisket inn og du har en jevn smørkrem.
Underveis kan det se ut som kremen holder på å skille seg, det er helt normalt, bare fortsett å piske og tilsette smør.

Tilsett farge og noen dråper lakris essens, ev. noen teskjeer lakrispulver.

Dette er en ganske stor oppskrift og er mer enn nok krem til dobbelt så mange makroner.

Dette fungerte veldig bra. Du kan selv avgjøre hvor sterk smak av lakris du ønsker. Jeg synes det er veldig morro å prøve litt anderledes ting, så nå er jo spørsmålet hva jeg skal lage med lakris neste gang. Iskrem, kanskje? Noen som har noen forslag? :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar