Etiketter

onsdag 6. november 2013

Panutbutter cookiedough truffles



I fjor laget jeg cookie dough truffles for første gang. I utgangspunktet er jeg litt ambivalent ifh til dette med rå kakedeig, men jeg synes det ble såpass godt at jeg har lekt meg med tanken på flere varianter i en stund.

I dag deler jeg derfor peanøttsmør varianten med dere. Dette ble enda bedre enn originalen, synes jeg.
Oppskriften min er ganske liten fordi jeg lager små trøfler av disse, dermed blir det ganske mange, selv med så små mengder.


  • 30g smør-mykt
  • 30g peanøttsmør
  • 60g brunt sukker
  • 30 fint hvitt sukker
  • 2-4 ss melk
  • 1/2 ts vaniljesukker
  • 150g mel

Ha smør, peanøttsmør, brunt og hvitt sukker i en bolle og rør til det er mykt og luftig og ingen sukker korn igjen.


 Tilsett mel og vaniljesukker og rør til fine smuler.


Ha i nok melk til at du får en sammenhengende deig, prøv å ikke jobbe deigen for mye- da blir den fort seig.


Pakk deigen i plast og la den avkjøle noen minutter.

Del opp deigen i like store biter og trill den til kuler. Ha kulene tilbake i kjøleskapet.

Temperer melkesjokolade over et vannbad og start dyppingen. Ta 3-4 deigkuler ut av kjøleskapet om gangen slik at de holder seg kjølige, da er det lettere å jobbe med dem.
Pynt ev. med hakkede peanøtter eller poppingsugar.

Når alle deig kulene er dekket med sjokolade settes de tilbake i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet.


Så er det bare å pakke pent inn og gi bort, eller beholde alt selv og kose seg skikkelig ;)

















Alt i alt så må jeg innrømme at jeg foretrekker sjokoladetrøfler, men det er viktig å variere litt og disse har vært stooor sukssess når jeg har gitt dem bort :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar